وبلاگ جامع روانشناسی صنعتی و سازمانی
وبلاگ شخصی حسام بذرافکن

درباره نرم افزار

 SPSS

Spss یک نرم افزار کاربردی و شناخته شده در علوم انسانی است، از این نرم افزار ویرایش های مختلفی ارائه شده است. آخرین ورژن این نرم افزار Spss 17  می باشد که هم اکنون مورد استفاده دانشجویان و اساتید قرار می گیرد. نرم افزار Spss قابلیت انجام تحلیل انواع آزمونها و تحلیل داده های آماری بررسی را دارد و یادگیری و آموزش آن برای دانشوران علوم انسانی بسیار با اهمیت و ضروری است.

رشته هایی که به این نرم افزار سروکار دارد، انواع گرایش های روانشناسی، گرایشهای رشته مشاوره، روانسنجی، روانشناسی اجتماعی و سایر علوم انسانی و برخی از گرایشات مدیریت است. در واقع هر کجا که از پرسشنامه ها و آزمونها استفاده شود Spss نقش اساسی برای تحلیل داده ها دارد و نیاز به آن احساس می شود، علاوه بر رشته های علوم انسانی و اجتماعی، رشته های پزشکی و سلامت نیز از این نرم افزار برای تحلیل داده های خود استفاده می کنند.

روند کار با spss  این گونه است که پیش از وارد کردن داده ها ابتدا باید متغیرهای خود را تعریف کنیم. یعنی برای نرم افزار Spss مشخص کنیم که چند سوال داریم، چه متغیرهایی مورد نظر است، و چه نوع داده هایی را می خواهیم وارد کنیم و اما مهم تر از آن  و قبل از تعریف متغیر ها، باید بدانیم چه نوع کاری می خواهیم انجام دهیم به عبارتی دیگر باید بدانیم قصد انجام چه نوع آزمون و عملیاتی را داریم، چون روش وارد کردن داده ها، بسته به نوع آزمون متفاوت خواهد بود، پس تا زمانی که نمی دانیم چه آزمونی باید انتخاب کنیم، بهتر است داده های خود را وارد نکنیم.

متغیر ها در spss :

 وضعیت تاهل، رشته تحصیلی، جنسیت و سایر مواردی که در آزمون و پرسشنامه از مخاطب سوال می شود و حتی گروه های بررسی شده، به عنوان متغیر هایی در spss  تعریف می شوند که هر کدام ستونی مجزا در لیست ورود داده ها به خود اختصاص می دهند. همچنین تک تک سوالات یک پرسشنامه، در Spss متغیرهای ما هستند که معمولا با علامت q1 (سوال شماره 1)  q2  (سوال شماره 2 ) و ... مشخص می کنیم.

بنابراین برای نام گذاری متغیر ها ابتدا باید بر روی زبانه Variable View کلیک کرده و متغیر خود را نام گذاری و تعریف کنید و پس از آن شروع به ورود داده ها براساس اطلاعات پرسشنامه های خود، کنید.

انتخاب یک آزمون:

در روند انجام یک تحقیق و پس از انجام مراحل فرضیه سازی، وقت آن است که داده هایی را که بدست آورده ایم (از طریق پرسشنامه و یا روشهای آماری دیگر)، در یک آزمون مناسب بسنجیم.

همبستگی ها و آزمون های آماری در SPSS:

 همبستگی و رگرسیون در واقع آزمونی هایی را شامل می شوند که ارتباط بین دو متغیر یا بیشتر را با یکدیگر بررسی می کنند و در پایان مشخص می کنند که آیا آن متغیرها ارتباطی با هم دارند یا خیر، و یا مشخص می کنند یک متغیر چه میزان با متغیر دیگر پراکندگی مشترک دارد، بطور مثال برای بررسی این فرض که آیا رضایت شغلی و تعهد شغلی با عملکرد شغلی بالا رابطه دارند یا خیر، از کارکنان سازمان می خواهیم پرسشنامه هایی که میزان رضایت و تعهد به شغل را می سنجد علامت بزنند، سپس نتایج این پرسشنامه ها را با میزان عملکرد تعین شده برای هر فرد مقایسه می کنیم. در این حالت از یک آزمون همبستگی استفاده کرده ایم.

اما سایر آزمونهایی آماری، شاخص هایی مانند، میانگین – نسبتها - پراکندگی ها، میانه ها و نما را در یک گروه نمونه و نسبت به جامعه، و یا در دو یا چند گروه بررسی می کنند و مشخص می کنند آیا فرضیه هایی که ارائه می شود درست است یا خیر!!

 مثلاً  بررسی این فرضیه که کارمندانی که سرپرست بهتری دارند، در مقابل کارمندانی که سرپرست رضایت بخشی ندارند اما حقوق بیشتری می گیرند، عملکرد شغلی بهتری دارند ؟! در این جا کافی است افراد را در دو گروه با توجه به پیش فرض های خود قرار دهیم سپس میزان رضایت شغلی آنها را در دو گروه با یکدیگر مقایسه کنیم.

 

 

 پیش از انتخاب آزمون باید به چند نکته توجه کرد :

- تعداد گروهها (دو یا چند گروه مورد مطالعه است)

- تعداد مستقل و وابسته

- مقیاس متغیرها (پارامتریک یا غیر پارامتریک)

- شاخص های آماره و نوع آزمون

- نوع توزیع Z یا t یا F یا X2

 

بنابراین:

برای کار با نرم افزار spss   قبل از ورود اطلاعات؛

1- اگر نوع متغیرهای تحت مطالعه را نمی دانید اقدام به ورود اطلاعات نکنید.

2- اگر نحوه تجزیه و تحلیل را نمی دانید اقدام به ورود اطلاعات نکنید.

3- قبل از ورود اطلاعات روش تجزیه و تحلیل طرح پژوهشی را تعیین کنید.

 

حسام بذرافکن-کاردان( نشریه دانشجویی- دانشگاه چمران اهواز ۱۳۸۹)

 



ارسال در تاريخ پنجشنبه 1388/11/29 توسط حسام بذرافکن

گزارش یک تحقیق میدانی در یک شرکت تبلیغاتی

شرکت تبلیغاتی .... اصفهان

بررسی دلایل ترک شغل ، کارکنان به عنوان افراد یک گروه کوچک اقتصادی

*حسام بذرافکن، کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی سازمانی

چکیده :

عنوان گزارش؛ بررسی عوامل موثر در ترک شغل کارکنان یک شرکت خصوصی به عنوان یک گروه کوچک اقتصادی که عمده فعالیت های آن تبلیغات و  فعالیت های فرهنگی است.

 طی مشاهده ای که به شیوه  غیر تزاحمی و به مدت یکسال انجام شده است، نتایجی بدست آمد که؛  علل ترک کار افراد را در شرکت تببین می کند. این داده ها جمع آوری، بررسی و برای توضیح و انطباق مشاهدات با تحقیقات قبلی در این زمینه استفاده شده است.

در این شرکت خصوصی، با توجه به اینکه مدیریت و هیئت مدیره آن در این مدت ثابت بوده است، کارکنان زیادی جابجا شده اند، این جابجایی ها شامل ترک شغل اجباری و یا ترک شغل اختیاری بوده، که به میزان زیادی اثربخشی گروه را کاهش و وقت و هزینه زیادی را صرف استخدام و آموزش افراد جدید می کرد.

مسئله مهم و جالب در این نمونه این است که با جود اینکه تعداد افراد مشغول به کار در دوره های کاری مختلف به طور میانگین 5 نفر بوده است، در مدت یکسال تعداد افرادی که ترک شغل کرده اند حدود 80 نفر بوده است .

به عنوان نتیجه تحقیق ؛  بخشی از دلایل مربوط به ترک کار افراد ناشی از عدم شناخت کافی از نقش ها و وظایف ، در انجام امور و همچنین بخشی از علل از نوع کار و شرایط کار و از طرف دیگر عدم ثبات انتظارات و شیوه مدیریتی شرکت، ناشی می شود.

بنابر این، به این عوامل ( تعارض وابهام نقش – نوع کار – مدیریت ) به عنوان دلایل اصلی ترک کار توجه شده و در طی گزارش مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته اند. به نظر می رسد این عوامل در ایجاد استرس شغلی و در نهایت ایجاد نارضایتی نقش داشته و از دلایل عمده ترک کار افراد این شرکت، می باشند.

از آنجایی که مطالعه به صورت کیفی بوده است داده های کمی در این تحقیق وجود ندارد و فقط میزان ترک شغل های افراد در مدت یکسال در جدول ذکر شده است.

اهميت موضوع به اين خاطر است ترک شغل کارمند، براي يک سازمان هزينه‌هاي اضافي و نابجايي را تحميل خواهد کرد، پژوهش‌هاي صورت گرفته نشان مي‌دهد که در ترک شغل افراد از سازمان به صورت اختياري عوامل زيادي دخیل هستند.

 

 

گزارش یک تحقیق میدانی

بخشی از مشاهدات انجام شده:

 

روند استخدام ها

متقاضی شغل پس از پر کردن فرم چهار صفحه ای مربوط به استخدام ( دو صفحه ی اول اطلاعات مربوط به سوابق گذشته فرد وتجارب وسایر مشخصات فردی است و دو صفحه ی بعدی مربوط به ویژگی های شخصیتی فرد مانند علایق و انگیزه های وی در مورد کار ودرآمد است.) به اتاق مدیریت رفته و در آنجا، مدیریت گفتگویی را به عنوان مصاحبه با فرد انجام می داد.

 مصاحبه ها معمولا انفرادی انجام می شد و پس از تایید از جانب مدیریت، متقاضی به مدت یک هفته یا یک ماه ( به دلخواه فرد) بدون دریافت حقوق مشغول به کار می شد. در این دوره فرد می بایست بطور آزمایشی در شرکت فعالیت کند و با سایر افراد تعامل داشته باشد، با محیط کار آشنا شود، توانایی های خود را بشناسد و سپس در مورد نحوه یا نوع کار خود تصمیم بگیرد؛ که مثلا در قسمت طراحی یا در قسمت بازار یابی قبول مسئولیت نماید ویا منشی یا مسئول دفتر به عنوان مدیر داخلی باشد. پس از این مرحله قراداد رسمی امضا می گردید و فرد بطور رسمی با ارایه ضمانت نامه که اغلب چک یا سفته همراه با کارت شناسایی می بود، به کار مشغول می شد.

قراداد ها به صورت تایپ یا دست نوشته تنظیم می گردید وشامل توافقات و الزامات مابین مدیر به عنوان نماینده شرکت وفرد متقاضی بود. و ...

 

آموزش افراد

 

 افراد متقاضی پس از طی مراحل اولیه استخدام ( پر کردن فرم استخدام -  مصاحبه )، در مدت حداقل یک هفته در محیط شرکت و در زمان های رسمی کار، به شرکت می آمدند و توسط سایر کارکنان آموزش می دیدند. از طرفی مدیریت تاکید بر حضور این افراد در ساعات کاری رسمی و ترک محل  کار در زمان مقرر شده داشت.

گروه کاری، گروه کوچکی بود که افراد در کنار هم از تجارب هم استفاده می کردند و در برخی از موارد مانند ارتباطات خارج از سازمان از مدیریت راهنمایی ها ی لازم و نحوه اقدامات لازم را فرا می گرفتند؛مثلا اینکه؛ با کدام چاپخانه تماس بگیرند و کارهای چاپی را برای کدام چاپخانه بفرستند و... .

 

افراد (ویژگی های مشترک)

 

بطور کلی افرادی که برای احراز شغل مراجعه می کردند، ویژگی های مشترکی داشتند؛ از آن جمله :

-تجربه کاری کافی در این زمینه نداشتند واکثراً هیچ سابقه ی کاری در هیچ نوع شغلی نداشتند واین کار را به عنوان اولین کار انتخاب می کردند.

- از نظر سنی تقریبا در یک سطح بودند وتفاوت سنی زیاد کمتر دیده میشد و یا اصلا وجود نداشت.بین 20 تا 25سال.

-اکثرا مهارت های ارتباطی خوبی داشتند و نحوه تعامل اجتماعی قابل توجهی ابراز می کردند و از طرفی حضور در چنین محیطی برای این ابراز این مهارت ها می افزود.

-دلایلی که این افراد برای ترک کار خود ذکر می کردند تا حدودی مشابهت هایی داشت. به عنوان مثال ذکر می کردند که:

"نوع کار و وظیفه من مشخص نیست ، در انجام کار سر در گم می شوم، انتظارات مدیر را نمی فهمم و انتظارات وی متناقض است، اهمیتی به کار من نمی دهد، از من توقعات خارج از مسئولیتم دارد، از رفتار مدیر راضی نیستم، برخورد های مناسبی ندارد،"



ارسال در تاريخ پنجشنبه 1388/11/29 توسط حسام بذرافکن

رشته ای جدید و مشکل آموزش

 

جوان بودن این رشته و جوان بودن دانش، دانش آموختگان در این رشته تحصیلی ( مخصوصا در دوره کارشناسی ارشد ) سبب شده که سازمان ها و صنایع در استخدام این نیروی کار کارآمد غفلت کنند و کمتر با این رشته آشنایی داشته باشند. البته این انتظار از دانشگاه و اساتید می رود که با مشارکت دادن دانش  جویان و ارتباط با صنعت وسازمان ها زمینه را برای آشنایی هم دانشگاه و هم صنعت با چنین رشته ای که هم برای دانشگاه و هم برای سازمان ها مفید فایده خواهد بود، فراهم کنند، که متاسفانه ارتباط بسیار ضعیفی مشاهده می شود و دانشجویان بسیار اندکی پس از پایان دوران تحصیل وارد بازار کار می شوند و عملا پس از چهار سال یا شش سال هیچ ارتباط اثر بخشی با هیچ سازمانی نداشته اند و اما از طرفی هم سازمان ها نیز نیازی مبرم به چنین دانش هایی دارند.

شاید ریشه چنین مشکلاتی را بتوان در نداشتن پیشرو و یا نبود متولیانی برای آغاز این حرکت دانست، که البته جای تعجب هم نیست که در بسیاری از جنبه های دیگر دانش در کشور نیز مشاهده می گردد و روز به روز نیز از تعداد چنین پیشگامان تاثیر گذار کاسته می شود. از طرفی مشکلاتی نیز در شیوه های آموزش این رشته وجود دارد، که یکی از مهم ترین آنها را می توان عدم آموزش کاربردی مفاهیم درسی در دانشگاه دانست.

 یکی از رشته های کاربردی در خارج از ایران می باشد، اما در آموزش این رشته نیز همانند بسیاری از رشته های دانشگاهی کمتر به کاربرد مفاهیم پرداخته می شود؛ که این خود یکی از نواقص آموزشی چنین رشته هایی است که نیاز به پرورش مهارت های عملی افراد دارد و نه یادگیری صرف مطالب نظری، همانند سایر گرایشات رشته روانشناسی؛

 روانشناسی موفق خواهد بود که مهارت های عملی برقراری ارتباط با افراد و همدلی با آنها را به خوبی آموخته باشد و نه اینکه صرفا نظریات شخصیت را خوب بداند.

در این رشته بیش از دو واحد کارآموزی و چهار واحد پایان نامه، در نظر گرفته شده است، که به نظر می رسد، البته، پاسخگوی نیاز دانشجویان برای آشنایی با محیط های سازمانی و انجام پژوهش عینی نبوده است و متاسفانه مشاهده می شود برخی از اساتید هم کمترین نقش را در یاری رسانی و تعامل موثر با دانشجویان در این زمینه ها دارند و در پایان همه چیز با یک گزارش کارآموزی و یک نمره در کارنامه تمام می شود!! و البته نمره بسیار مهمتر است!!!

حسام بذرافکن-کاردان ش ۱۱( نشریه دانشجویی- دانشگاه چمران اهواز ۱۳۸۹)



ارسال در تاريخ پنجشنبه 1388/11/29 توسط حسام بذرافکن

برخی از موضوعات قابل پژوهش

ü      بررسی میزان رضایت شغلی کارکنان سازمان ها و صنایع

ü بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان

ü بررسی عوامل موثر بر میزان استرس کارکنان سازمان

ü بررسی علل بروز حوادث شغلی

ü بررسی عوامل انگیزش به کار

ü چه چیزی میزان تعهد شغلی را افزایش می دهد؟

ü چه افرادی برای چه مشاغلی مناسب هستند؟

ü تاثیر محیط نشاط آور بر میزان عملکرد کارکنان

ü تاثیر موسیقی بر افزایش تولید خط تولید چگونه است؟

ü عواملی که موجب تعارض میان نقش فرد در شغل و نقش وی در خانواده خود می شوند چیست؟

ü سازمان های خصوصی تمایل دارند که چه افرادی را بیشتر استخدام کنند؟

ü آیا انجام فعالیت های شغلی به صورت گروهی مفید تر است یا به صورت وظایف فردی.

ü کارکنان دوست دارند که مدیران آنها چگونه رفتار کنند؟

ü چه نوع شخصیت های بیشتر در سمت های مدیریتی موفق تر هستند؟

ü چرا  کارکنان معلول تعهد بیشتر ی به کار دارند؟

ü افراد چه مشاغلی را بیشتر دوست دارند؟

ü چطور می توان کارمندان شرکت های دولتی را نسبت به شغلشان راضی تر کرد؟

ü چه محیط های شغلی مناسب افراد درونگراست؟

ü چه کسانی را استخدام کنیم؟

ü دلایل کار نکردن و اعتصاب کارگران چیست؟

ü رابطه عزت نفس سازمانی و سازگاری شغلی .

ü نقش رفتار شهروندی سازمانی بر تعهد شغلی.

ü رابطه تعارض کار-خانواده و خانواده کار بر روی رضایت شغلی.

ü بررسی رفتار های ضد تولید در سازمان.

رابطه فرسودگی شغلی با ساختار و چارت سازمانی



ارسال در تاريخ پنجشنبه 1388/11/29 توسط حسام بذرافکن
با سلام

در مجموعه درس هایی که در این قسمت وبلاگ روانشناسی صنعتی وسازمانی ارایه می کنم ،

 قصد دارم دوره ی آموزشی فتوشاپ را به صورت گام به گام، به علاقمندان به این نرم افزار  آموزش دهم.

برای ایجاد طرح های تبلیغاتی استفاده و یادگیری از این نرم افزار بسیار مهم است-

 کسانی که به فعالیتهای تبلیغاتی علاقه مند هستند بهتر است با این نرم افزار آشنا شوند و به صورت کاربردی از آن استفاده کنند. در این درس ها به شما آموزش خواهد داده شد که چگونه یک کارت ویزیت طراحی کنید.

درس هایی که در این بخش ارائه می شوند به صورت گام به گام ودرس به درس از آشنایی با ابزار ها وفضای کلی این نرم افزار گرفته تا طراحی یه طرح گرافیکی و یا یک کارت ویزیت است- بنابر این درس ها را قدم به قدم دنبال کنید.

 

 

درس اول:           فتوشاپ چیست؟

درس دوم:          آشنایی با فضای کلی و اجزای اصلی فتوشاپ 

درس سوم :       باز کردن یک فایل جدید و آغاز کار - انتخاب نوع رنگ کار - اندازه صفحه کار 

 درس چهارم :    باز کردن یک تصویر یا عکس

 درس پنجم:      ذخيره سازي یک فايل

 درس ششم:    آشنایی با نوار ابزار - آشنایی کلی با ابزارها 

درس هفتم:      آشنایی و کاربا ابزار Tool box

درس هشتم:     آشنایی با نوار ابزار- قسمت دوم       

                                                     ابزار ذره بين Zoom Tool

                                                     ابزار انتقال Move Tool -V

                                                      ابزار نقاشی

درس نهم:          آموزش فتوشاپ-ابزار

 درس دهم:           چگونه در فتوشاپ تایپ کنیم- آشنایی با ابزار Type tool

درس یازدهم:           بزرگنمایی و زوم کردن تصاویر

                                                        منوي Select 

                                                      تغيير اندازة تصوير كپي شده Transform ها

                                                      انتخاب يك ناحيه نامنظم

 

 

پنجرة History عمل Redo , Undo

كار عملي ايجاد ماسك


ايجاد درخشندگي

  اعمال Stroke- یعنی؛ دور جسم يا متني به اندازه دلخواه رنگي شود،

 

 

برای حرفه ای ها

 

 امکانات جدید CS4

آموزش ساخت قلم ( ‌Brush )

 



ارسال در تاريخ دوشنبه 1388/11/26 توسط حسام بذرافکن


ارسال در تاريخ شنبه 1388/11/17 توسط حسام بذرافکن
 امکانات ترجمه ی گوگل گوگل در صفحه ی :

http://translate.google.com


ترجمه ی  بسیار با ارزشی را ارائه کرده است که می تواند خیلی جاها برای ما مفید باشد .
گوگل در این صفحه ی ساده سه نوع ترجمه را به شما ارائه میکند :

1. ترجمه ی لغت یا متن و عبارت از یک زبان به زبان دیگر
2. ترجمه ی کامل یک صفحه ی وب که شما آدرسش را به گوگل بگویید .
3. ترجمه ی یک متن که شما به عنوان یک فایل برایش بفرستید !

زبانهایی که اکنون گوگل از آنها پشتیبانی می کند و می تواند از کدام به دیگری ترجمه کند این موارد هستند :
Afrikaans
Albanian
Arabic
Belarusian
Bulgarian
Catalan
Chinese
Croatian
Czech
Danish
Dutch
English
Estonian
Filipino
Finnish
French
Galician
German
Greek
Haitian Creole
Hebrew
Hindi
Hungarian
Icelandic
Indonesian
Irish
Italian
Japanese
Korean
Latvian
Lithuanian
Macedonian
Malay
Maltese
Norwegian
Persian
Polish
Portuguese
Romanian
Russian
Serbian
Slovak
Slovenian
Spanish
Swahili
Swedish
Thai
Turkish
Ukrainian
Vietnamese
Welsh
Yiddish

خوشبختانه زبان شیرین پارسی جز این زبان هاست .

نحوه ی کارهم بسیار ساده است .

Translate text, webpages and documents

Enter text or a webpage URL, or upload a document.
Type phonetically. Example: Type "khabar" and hit space for "خبر".
Translate from:
Translate into:

شما در بخش Translate from : زبانی که می خواهید از آن ترجمه اتفاق بیافتد را انتخاب میکنید و در بخش Translate into زبانی که قرار است به آن ترجمه انجام شود .

اکنون کافی است در مستطیل اول متن دلخواه یا آدرس صفحه ی وب دلخواه خود را بنویسد و نتیجه را مشاهده کنید .

ترجمه ی یک لغت یا یک متن بسیار خوشحال کننده است اما اگر می خواهید بیشتر این امکان جالب را تست کنید یک سایت انگلیسی را در مستطیل ورودی متن وارد کنید مثلا :http://www.economist.com
نتیجه سایت اکونومیست خواهد بود به زبان دلخواه شما !

رویایی است مخصوصا که نداشتن تسلط به زبان های دیگر یکی از محدودیت های جدی برای گسترش منابع دانش محسوب می شود .

البته واقعیت اینست که این امکان گوگل هنوز کاملا روان نیست و به شکل یک مترجم صددرصدی محسوب نمی شود . اما موتوری که برای گوگل اینکار را انجام می دهد دارای یک هوش مصنوعی قوی است که در حال آموزش پیوسته است و روز بروز بهتر خواهد شد.


ارسال در تاريخ سه شنبه 1388/11/13 توسط حسام بذرافکن

ارتباط روانشناسی  

با

روانشناسی صنعتی وسازمانی

 

علم روانشناسی در سال 1979 توسط ویلهلم وونت و با افتتاح  اولین آزمایشگاه روانشناسی در لایپزیک در آلمان آغاز شد.

از آن زمان تا کنون روانشناسی تغییرات بسیار گسترده ای کرده است و نظریات مختلفی بر این علم اثر گذاشته اند.

روانشناسی با درون نگری تجربی، مطالعاتی بر حافظه، یادگیری، رفتار های کودک و تفاوت های فردی گسترش یافت و مکاتب مختلفی مانند، روانکاوی، ساخت گرایی، کنش گرایی، رفتار گرایی، گشتالت، روانشناسی انسانی، روانشناسی زیستی، روانشناسی شناخت گرا و نظام های دیگر روانشناسی پدید آمد.

از جمله تخصص های  مهم شناخته شده روانشناسی شامل:

روانشناسی بالینی، روانشناسی مشاوره، روانشناسی تجربی، روانشناسی مدرسه، روانشناسی صنعتی و سازمانی، روانشناسی اجتماعی و روانشناسی شخصیت، روانشناسی رشد، روانشناسی تربیتی و روانشناسی سلامت می باشد.

 

روانشناسی چهار هدف عمده دارد:

·      توصیف رفتار( ماهیت یک رفتار خاص چیست؟)

·فهم و درک وارایه توضیح برای رفتار( چرا یک رفتار خاص بروز می کند؟)

·پیش بینی کردن رفتار ( رفتار چه موقع بروز می کند؟)




تاریخچه روانشناسی صنعتی وسازمانی در ایران:


به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ شنبه 1388/11/10 توسط حسام بذرافکن

روانشناسان ایرانی در سیمای خبرنامه های انجمن روانشناسی ایران :

آشنایی با دكتر ابوالقاسم نوری


..........................................................................................................

بازگشت به فهرست روانشناسان مشهور ایرانی


 

 

دكتر ابوالقاسم نوری، متولد سال 1320 در شاهرود، تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در همان شهر به اتمام رسانيدند. با پذيرفته شدن در امتحان ورودي دانشسراي عالي تهران در سال 1339، تحصيل خود را در رشته‌ی روانشناسي شروع کردند

(رشته‌ای که براي نخستين بار در کشور به صورت مستقل از فلسفه تأسيس شده بود) و پس از گذرانيدن دروس تخصصي روانشناسي به همراه دروس ويژه‌ی تربيت دبير در سال 1342 از اين رشته فارغ‌التحصيل گرديدند. در واقع، بر خلاف آنچه تاکنون در مورد تاريخچه‌ی روانشناسي جديد در ايران گفته و نوشته شده است، آغاز اين رشته به صورت مستقل در کشور را بايد از سال 1339 و در دانشسراي عالي تهران محسوب نمود. تعداد 14 نفر فارغ‌التحصيل از جمله دکتر نوری را بايد به عنوان نخستين دانشجويان و فارغ‌التحصيلان رشته روانشناسي در ايران قلمداد كرد. بنيانگزاران واستادان نخستين دوره‌ی روانشناسي کشور، صاحبنظران واستادان برجسته‌اي بودند که اسامي برخي از آنان به شرح زير است:

1)دکتر محمود صناعي، 2)دکتر ايرج ايمن (مدير گروه)، 3) دکتر ابراهيم نصفت، 4)دکتر ابراهيم صراف هاشمي، 5)دکتر خسرو مهندسي، 6)آقاي محمدنقي براهني (قبل از اخذ درجه دکتري)، 7) خانم فخرالسادات امين، و 8) خانم سروري (غير از استادان نامبرده در رديفهاي 1، 4، 5، 6، بقيه در قيد حيات بوده و به خدمات و زندگي پرثمر خود ادامه مي‌دهند).

دکتر ابوالقاسم نوری، پس از اخذ مدرک ليسانس روانشناسي، در سال 1342 به عنوان دبير به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آمدند. پس از موفقيت در امتحانات ورودي دوره‌ی فوق ليسانس در موسسه‌‌ روانشناسي دانشگاه تهران در سال 1345 و طي دوره‌ی تحصيلي مزبور، در سال 1347 از اين دوره فارغ‌التحصيل شدند. از اين زمان تا سال 1350، به تدريس در برخي موسسات آموزش عالي، همکاري پژوهشي با موسسه تحقيقات علوم تربيتي دانشسراي عالي، و در دو سال آخر اين دوره به همکاري با وزارت آموزش و پرورش به عنوان کارشناس در اداره‌هاي نظارت و ارزشيابي و سپس تربيت معلم نيز ادامه دادند. در سال 1350، با توجه به فراخوان عمومي و پس از پذيرفته شدن در مصاحبه‌ی علمي، خدمت خود را در گروه روانشناسي دانشگاه اصفهان آغاز نمودند و در حال حاضر نيز در همان دانشگاه به خدمت ادامه مي‌دهند.

دکتر نوری ضمن خدمت در دانشگاه، و اعزام به کشور انگلستان، تحصيلات عالي خود را با اخذ دو مدرک تحصيلي در آن کشور به انجام رسانیدند: ابتدا، دورة آموزشي ام. فيل. در روانشناسي شغلي را پس از گذرانيدن دروس تخصصي روانشناسي صنعتي و سازماني طی کردند و سپس پايان‌نامه اين دوره را با موفقيت در دانشگاه لندن گذرانیدند (مدرك M. Phil در وزارت علوم به عنوان درجة دانشوري: "برتر از فوق ليسانس و کمتر از دكتري" در "روانشناسي حرفه‌اي" ارزيابي شد).

ایشان پس از ورود به دوره‌ی دكتري و تهيه‌ی مقدمات مربوط، با شروع انقلاب به كشور برگشته و پس از حدود دو سال ادامه‌ی خدمت در دانشگاه، مجدداً تحصيل خود در بريتانيا را ادامه دادند و مدرک دکتراي رشته‌ی روانشناسي صنعتي و سازماني را در سال 1360 (1981 ميلادي) از دانشگاه کواينز بلفاست اخذ نمودند.

در سال تحصيلي 72-1371 (93-1992 ميلادي) يک دوره‌ی فرصت مطالعاتي را در گروه روانشناسي صنعتي و سازماني دانشگاه ايالتي کانزاس گذرانيدند.

علاوه بر تأليف يا ترجمه‌ی چند اثر که در حال تدوين يا ويرايش است، تاکنون دو کتاب از نامبرده منتشر شده است: (1) ترجمه‌ی کتاب «كار، فشار رواني، بيماري و طول عمر» تأليف فلچر استاد برجسته‌ی انگليسي و متخصص رشته‌ی روانشناسي صنعتي و سازماني كه با همكاري يك استاد ديگر ترجمه و در 1381 توسط دانشگاه اصفهان چاپ و منتشر شده است، و (2) يک اثر مشترک ديگر با عنوان «واژه‌نامه روانشناسي صنعتي و سازماني» که در بهار سال 1387 توسط جهاد دانشگاهي اصفهان منتشر مي‌گردد. نامبرده در انجام 6 طرح پژوهشي به عنوان مجري و در تعدادي نيز به عنوان همکار فعاليت و مشارکت داشته و تاکنون در چندين همايش داخلي و خارجي مقاله ارائه داده‌اند و بيش از 50 مقاله در مجله‌هاي علمي- پژوهشي- آموزشي به فارسي و برخي به انگليسي منتشر ساخته‌اند.

عضويت كميته برنامه‌ريزي روانشناسي شوراي عالي وزارت فرهنگ و آموزش عالي (7 سال)، همکاري در برنامه‌ريزي و به تصويب نهايي رسانيدن برنامه‌هاي دوره‌هاي کارشناسي و کارشناسي ارشد روانشناسي صنعتي و سازماني در وزارت متبوع، تأسيس دوره‌هاي مزبور در دانشگاه اصفهان و همچنين دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان (اصفهان)، عضويت كميته‌ی علمي روانشناسي كار در موسسه كار و تأمين اجتماعي وزارت كار و امور اجتماعي، عضويت در انجمن روانشناسي ايران، عضويت در انجمن روانشناسي اجتماعي ايران و عضو هيئت مديره در نخستين دوره‌ی آن، سردبيري مجله دانشکده براي چند سال، عضويت در هيأت تحريريه‌ی چندين مجله و سه مجله‌ی پژɈهشي در حال حاضر، عضويت در شوراهاي تخصصي و تکميلي گروه روانشناسي دانشگاه اصفهان، يک دوره يکساله مديريت گروه روانشناسي دانشگاه اصفهان، چند سال مديريت گروه‌هاي کارشناسي روانشناسي صنعتي و سازماني و کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي خوراسگان، معاونت آموزشي دانشكده (9 سال) و همچنين معاونت پژوهشي دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه اصفهان(3 سال)، و راهنمايي دهها پايان‌نامه‌ی کارشناسي ارشد و اخيراً دکتري روانشناسي را مي‌توان به کارنامه آموزشي- پژوهشي- خدماتي دکتر نوری افزود.

دکتر نوری هم‌اکنون سالهاي پاياني خدمت خود را در گروه روانشناسي، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه اصفهان مي‌گذراند و با شماره تلفن و آدرس زير نيز مي‌توان با ایشان تماس حاصل نمود: دفتر کار 7932560-0311 همراه 1150996-0913

آدرس پست الكترونيكي: a.nouri@edu.ui.ac.ir

 



ارسال در تاريخ پنجشنبه 1388/11/08 توسط حسام بذرافکن

مقاله نويسي Article & Paper                              

                                                                             

چرا مقاله نمی نویسید، چرا مقاله می نویسید !    

                                                                      

چرا مقاله می نویسید؛   برقراري ارتباط با مخاطب عرضه‌ي تازه‌هاي دانش به دنياي علم، فرصتي براي بروز افكار و عقايد نو، تعامل ميان دانشمندان محققان، اشاعه علم، تبديل دانش شخصي به دانش اجتماعي، مشخص كردن و ثبت دانش به نام خود و ...

چرا مقاله نمی نویسید؛ عدم مهارت و تخصص در دانش مورد نظر، عدم ارتباط با مراكز علمي و نشريات و عوامل محيطي اجتماعي و فرهنگي جامعه، همگی باعث عدم استفاده مقاله مي‌شود، علاوه بر آن عوامل روان شناختي نیز باعث ننوشتن مقاله علمی میشود؛ مانند :

 



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ پنجشنبه 1388/11/08 توسط حسام بذرافکن

الف) مقالات ابتكاري يا ابداعي (Original): مقالاتي كه بر مبناي، تجربه‌ها، معلومات، احساسات افكار و عقايد شخصي نويسنده نوشته مي‌شوند. بيشتر مقالات ادبي، سياسي و اجتماعي از اين دست هستند لذا اين مقالات پژوهشي نبوده و فقط خلاقيت و ابتكار به حساب مي‌آيند.

ب) مقالات علمي، پژوهشي: حاصل پژوهش و بررسي علمي هستند و مي‌توان پژوهش‌ها ب دو دسته كلي تقسيم نمود ...

ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ پنجشنبه 1388/11/08 توسط حسام بذرافکن
دراینترنت ، مهم‌ترين فرمت‌هايي كه براي ذخيره اطلاعات از آن‌ها استفاده مي‌شود: معمولاً مقالات با فرمت pdf است كه لازم است با نرم‌افزار Acrobat Reader خوانده مي‌شود. سایر فرمت های موجود در اینتر نت:

Exel (xls)                                      Word (doc)                      Power Point (ppt)

 

معرفي موتورهاي جستجوگر در اينترنت:

www.google.com                    www.yahoo.com            www.hotbot.com



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ پنجشنبه 1388/11/08 توسط حسام بذرافکن
شرکت در همايش‌ها و سمينارها:

همايش‌ها و سمينارها ابتدا چكيده مقاله را دريافت مي‌كنند و چند شكل مقاله را پذيرش يا رد مي‌كنند:

 پذيرش مقاله براي سخنراني (كه شما بايد در مورد مقاله خود در مدت زمان مشخصي در سمينار صحبت كنيد ارائه تمام نكات مقاله در زمان مشخص اهميت دارد) و چاپ اصلي مقاله در مجموعه مقاله‌هاي همايشي- پذيرش مقاله براي سخنراني و چاپ خلاصه مقاله شما

- پذيرش مقاله به عنوان پوستر و چاپ خلاصه مقاله در مجموعه خلاصه مقاله‌ها- پذيرش مقاله تنها براي سخنراني- پذيرش تنها به عنوان پوستر- رد مقاله به دلایل فني و تخصصي در برخي از سمينارها هم برخي از مقالات مورد تقدير واقع مي‌شوند و يا از نويسنده مقاله دعوت مي‌شود صرفاً در سمينار شركت كند- در برخي از سمينارها هم كارگاه آموزشي در نظر گرفته مي‌شود و از شما خواسته مي‌شود كه آن را برگزار كنيد.

پوستر: گاهي حجم مقالات ارسالی بسيار زياد است، بنابراين از شما خواسته مي‌شود ك مقاله خود را بصورت پوستر نمايش داده و در محل مناسبي در مكان سمينار نصب كنيد و در مورد آن براي بازديدكنندگان توضيح بدهيد.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ پنجشنبه 1388/11/08 توسط حسام بذرافکن

چاپ مقاله در نشريات

نشرياتي علمي به شرح زير طبقه‌بندي مي‌شوند:

علمي پژوهشي: داراي ارزش علمي خاصي هستند و مقاله‌هايي را پذيرش مي‌كنند كه برخاسته از يك پژوهش علمي باشند.

پژوهشي آموزشي: مقالاتي در زمينه‌ي مسائل آموزشي، شرح و توضيح نظريه‌هاي علمي، نقد و نظر كتاب‌ها و مقاله‌هاي جديد و راه‌كارهاي جديد را به چاپ مي‌رسانند.


ادامه...



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ پنجشنبه 1388/11/08 توسط حسام بذرافکن

Industrial and organizational

psychology


From Wikipedia, the free encyclopedia

 

....... ادامه مطلب......Industrial and organizational psychology (also known as I/O psychology

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 /**//**/   Industrial and organizational psychology
 From Wikipedia, the free encyclopedia

Industrial and organizational psychology (also known as I/O psychology, work psychology, occupational psychology, or personnel psychology) concerns the application of psychological theories, research methods, and intervention strategies to workplace issues. I/O psychologists are interested in making organizations more productive while e7nsuring workers are able to lead physically and psychologically healthy lives. Relevant topics include personnel psychology, motivation and leadership, employee selection, training, and development, organization development and guided change, organizational behavior, and work and family issues. I/O psychologists who work for an organization are most likely to work in the HR (human resources) department. However, many I/O psychologists pursue careers as independent consultants or applied academic researcherادامه
/*]]-->


ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ پنجشنبه 1388/11/08 توسط حسام بذرافکن


دروس و مبانی اساسی

معرفی رشته و شرایط قبولی در دانشگاه:

روانشناسی صنعتی وسازمانی یک رشته میان رشته ای است، که مبانی اساسی خود را از دانش روانشناسی و اصول مدیریتی می گیرد و به عنوان یک رشته مستقل بیش از 20 سال است که در دانشگاه های کشور تدریس می گردد، با این حال این رشته یکی از گرایش های اصلی روانشناسی محسوب می شود.

سایر گرایش های مهم روانشناسی که در دانشگا ه های تدریس می گردد، شامل؛ روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی و روانشناسی کودکان استثنایی. برای پذیرفته شدن در مقطع لیسانس برای رشته ی علوم تجربی رتبه زیر 5 هزار و برای رشته ریاضی زیر 15 هزار احتمال قبولی خواهند داشت و هر ساله این میزان کاهش پیدا می کند.

از نظر محتوایی این رشته مشابه با دروس مدیریت و همچنین دروس روانشناسی است از این رو داوطلبانی که به رشته های مدیریت علاقه دارند و هم به مبانی روانشناسی، جذب این گرایش تحصیلی می شوند. به طور میانگین دانشجویانی که در هر دو دانشگاه پذیرفته می شوند، هر ساله 60 تا 70 نفر می باشند.


دانشگاه و اساتید  :

این رشته با مساعدت های دکتر حسین شکر کن و در دانشگاه شهید چمران اهواز( جندی شاپور سابق ) تاسیس شده است(در سال 1355) و هم اکنون در دو دانشگاه دولتی اهواز و دانشگاه اصفهان و همچنین دانشگاه آزاد در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد. در هر دو دانشگاه دولتی اساتید برجسته ای حضور دارند.

به طور کلی این رشته، سن و سابقه  زیادی در کشور و همچنین در خارج از ایران ندارد و جز یکی از رشته های نو در دانشگاه هاست. با این حال با توجه به چشم انداز و کاربرد تاثیر گذار این رشته بر مشاغل و نیاز به آن در کشور، روند رو به رشدی در نحوه و توان آموزشی در کلاس های درس دانشگاه ها مشاهده می گردد.

اساتید دانشگاه اصفهان: · 

      دکتر ابوالقاسم نوری ) دکتراي  روانشناسي صنعتي و سازماني 1360 (1981 ميلادي) از دانشگاه کواينز بلفاست

    دکتر حسین سماواتیان ·  

     دکتر حمید رضا عریضی) دكتري : روان‌شناسي صنعتي – دانشگاه شهيد چمران اهواز( پايان نامه دكترا : اعتباريابي همزمان مجموعه آزمونهاي فلانگان با ارزشيابي عملكرد، تاخير، غيبت و تمايل به ترك خدمت در كاركنان مجتمع فولاد مباركه اصفهان و مجتمع فولاداهواز(1380).

  اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز:

       دکتر حسین شکر کن( دکتری روانشناسی صنعتی وسازمانی، دانشگاه کالیفرنیا) موضوع پایان نامه: طبقه بندی نظریه های تلویحی مدیران درباره ماهیت آدمی در دنیای کار) ·  

     دکتر نسرین ارشدی( دکتری روانشناسی با تز صنعتی و سازمانی از دانشگاه چمران) موضوع پایان نامه: طراحی مدل برای پیشایند ها و پیامد های انگیزش شغلی ·   

    دکتر هاشمی( دکتری روانشناسی با تز صنعتی و سازمانی از دانشگاه چمران)

  دکتر عبد الزهرا نعامی ( دکتری روانشناسی با تز صنعتی و سازمانی از دانشگاه چمران)

    دکتر عبدالکاظم نیسی( دکتری روانشناسی با تز صنعتی و سازمانی از دانشگاه چمران) ·    

   دکتر کیومرث بشلیده ( دکتری روانشناسی با تز صنعتی و سازمانی از دانشگاه چمران) · 

    موضوع پایان نامه: بررسی حوادث شغلی 

علاوه بر دانشگاه های دولتی این رشته در دانشگاه های آزاد  نیز تدریس می گردد،

دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان ( اساتید:  دکتر مهداد، دکتر آتش پور، دکتر گلپرور، دکتر منوچهر کامکار،دکتر نوری و دکتر سماواتیان )

دانشگاه آزاد مرو دشت شیراز( )

دانشگاه آزاد واحد تهران- مرکز (اساتید:  دکتر محمودی، دکتر حسنی، دکتر درویش ) 


ادامه تحصیل و تحصیلات تکمیلی: 

مقطع کارشناسی ارشد این رشته هم در دانشگاه های دولتی( اهواز- اصفهان) و هم دانشگاه های آزاد( خوراسگان- مرودشت) بیش از 5 سال دایر می باشد، برای مقطع دکتری هنوز دانشگاهی به طور رسمی معرفی نشده است، ولی به زودی این مقطع نیز راه اندازی خواهد شد و دانشجویان می توانند در این رشته تا مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند.

هرساله حدود 20 نفر به صورت پذیرش از طریق سازمان سنجش برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی، مجاز به انتخاب رشته می شوند، که حدود 7 نفر در دانشگاه اصفهان و 13 نفر در دانشگاه اهواز پذیرفته خواهند شد.

هر یک از دانشگاه های آزاد( خوراسگان و مرو دشت ) نیز هر ساله، 2 نفر را در مقطع کارشناسی ارشد، پذیرش می کنند. 


شرایط کاری و شغل:

از نظر شرایط کاری، دانشجویانی که توانمندی ها و دانش بالایی داشته باشند، به راحتی مشغول به کار می گردند. اما از آنجایی که این رشته در بسیاری از سازمان ها و مراکز شغلی شناخته شده نیست و مدیران و موسسات از کاربرد و وجود این رشته بی اطلاع هستند، استخدام در سازمان ها و ادارات به صورت رسمی  بسیار مشکل می باشد و متاسفانه دیده می شود که بسیاری از زمینه های کاری مربوط به این رشته، توسط رشته های مشابه مانند، رشته های مدیریت و یا روانشناسان بالینی انجام می گردد. ب

ا این حال سازمان های بزرگی مانند، سازمان فولاد و یا شرکت نفت، گاهاً از متخصصان این رشته بهره می گیرند.


زمینه های شغلی این رشته:

    آموزش کارکنان در سازمان ها ·

       شناسایی مشاغل و کمک به شناخت مشاغل در سازمان ·

      انجام طرح های ارزیابی عملکرد کارکنان در سازمان ·  

    کمک به استخدام و کارمند یابی در سازمان ها ·    

  بررسی شرایط کاری مشاغل و کمک به بهبود محیط کار کارکنان · 

     بررسی وتشخیص میزان رضایت کارکنان یک سازمان از شغل خود ·  

    بررسی و سنجش میزان بهره وری در یک سازمان ·

      مشاور داخلی سازمان ·    

  روانشناس سازمانی ·  

    تشخیص عواملی که مخل انجام کارها در سازمان می شوند ·  

    برگزار کننده دوره های آموزشی و کارگاه های آموزشی برای کارکنان ·   

   کمک به مدیریت سازمان برای اداره بهتر سازمان ·  

    مشاوره در زمینه تبلیغات و ...


  دروس و مبانی:

دروس و مبانی اساسی این رشته که در دانشگاه ها تدریس می گردد را می توان در 4 بخش کلی معرفی:

1-     دروس و مبانی مدیریتی: نظریات وتئوری های مدیریتی، امور استخدامی و مدیریت منابع انسانی، بالندگی سازمانی، عملکرد و ارزیابی عملکرد، آموزش نیروی انسانی.

  2-   دروس و مبانی روانشناسی: مبانی نگرش و تغییر نگرشها، انگیزش وهیجان، روانشناسی شخصیت، اصول آسیب شناسی روانی، مبانی روانشناسی عمومی، روانشناسی یادگیری، روانشناسی رشد، روانشناسی تربیتی، روانشناسی مرضی کودک، احساس و ادراک، روانشناسی فیزیولوژیک، بهداشت روانی، تاریخچه و مکاتب روانشناسی.

3-  دروس مشترک (روانشناسی – مدیریت): رفتار سازمانی، انگیزش شغلی، نگرش های شغلی، مشاوره شغلی، کاربرد آزمون های روانی وشغلی، بهداشت روانی در محیط کار.

  4-   دروس مستقل : روانشناسی اجتماعی، روانشناسی مهندسی، مبانی جامعه شناسی، روانسنجی، آمار و روش تحقیق. 


خارج از کشور:

در  خارج از کشور این رشته با عنوان روانشناسی صنعتی وسازمانی

(Industrial & Organizational psychology )  در کشور آمریکا و  در کشور های اروپایی با عنوان روانشناسی کار (Work Spychology)و به عنوان یک رشته کاربردی شناخته شده است.

مطالعه علمی کارکنان، تحلیل مهارت های شغلی، ارزیابی آموزش های ضمن خدمت، بهبود محیط کار و روابط انسانی در سازمان ها و محیط های کار؛ نمونه ای از فعالیت های کارشناسان این رشته است. دیگر زمینه های فعالیت این رشته، کاربرد نظریه های و روش های روانشناختی جهت شناخت و حل مشکلات صنعتی وسازمانی مرتبط با فرد، همکاران فرد، مشاغل، ماشین ها، اعمال و نظایر آن.

روانشناسان فعال در این زمینه تلاش می کنند روشهای انتخاب کارکنان و روش های کار بهبود پیدا کند و ضمن سود آور بودن، جو و فرهنگ سازمان های گوناگون نیز به صورت محیط های شادی آور در آیند._منبع( روانشناسی کار، دکتر ساعتچی) علاوه بر رشته روانشناسی صنعتی وسازمانی در خارج از کشور، روانشناسی مدیریت، روانشناسی تبلیغات، روانشناسی کارکنان، روانشناسی مصرف کننده، روانشناسی بهره وری وجود دارند که با توجه به عنوان های آن ها فعالیت های تخصصی خود را در همان زمینه ای انجام می دهند.

اما در کشور به ظاهر تمامی این وظایف به عهده روانشناسی صنعتی وسازمانی گذاشته شده است. زمینه های کاربردی وتعاریف کلی این رشته های تحصیلی تفاوت هایی اساسی با یکدیگر دارند، برای مطالعه بیشتر به کتاب روانشناسی کار دکتر محمود ساعتچی مراجعه کنید) 

سایر رشته های مرتبط با این رشته (دانشگاه های داخل کشور):

v   روانشناسی اجتماعی

v   روانشناسی مهندسی یا ارگونومی

v   مدیریت

MBA v

 v مشاوره شغلی

v   بهداشت محیط 


برخی از موضوعات پژوهشی در این زمینه:

بررسی میزان رضایت شغلی کارکنان سازمان ها و صنایع بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان بررسی عوامل موثر بر میزان استرس کارکنان مشاغل بررسی علل بروز حوادث شغلی بررسی عوامل انگیزش به کار چه چیزی میزان تعهد شغلی را افزایش می دهد؟ چه افرادی برای چه مشاغلی مناسب هستند؟ تاثیر محیط نشاط آور بر میزان عملکرد کارکنان تاثیر موسیقی بر افزایش تولید خط تولید چگونه است؟ عواملی که موجب تعارض میان نقش فرد در شغل و نقش وی در خانواده خود می شوند چیست؟ سازمان های خصوصی تمایل دارند که چه افرادی را بیشتر استخدام کنند. آیا انجام فعالیت های شغلی به صورت گروهی مفید تر است یا به صورت وظایف فردی. کارکنان دوست دارند که مدیران آنها چگونه رفتار کنند؟ چه نوع شخصیت های بیشتر در سمت های مدیریتی موفق تر هستند؟ چرا شرکت هات داگ با بهره گیری از کارکنان معلول موفقیت بیشتری بدست آورد؟ افراد بیشتر چه مشاغلی را دوست دارند؟ چطور می توان کارمندان شرکت های دولتی را نسبت به شغلشان راضی تر کرد؟ چه محیط های شغلی مناسب افراد درونگراست؟ چه کسانی را استخدام کنیم؟ دلایل کار نکردن و اعتصاب کارگران چیست؟

/*]]-->


 

 

 

 

 

به ادامه مطلب مراجعه کنید ...



ارسال در تاريخ پنجشنبه 1388/11/08 توسط حسام بذرافکن

داستان کوتاه

یک قضیه عشقی در سه پرده

چطور یک دانشجوی ترم اولی ناگهان عاشق می شود

پرده اول: ترم اول

سلام، شما نمی دونید کجا کلاس داریم، نه فکر میکنم که کلاس 202 باشه، مرسی ممنون. خواهش میکنم، شما سال اول قبول شدید! بله؟ ببخشید میگم شما هم امسال قبول شدید نه؟ . بله!.  خب به سلامتی! اتفاقاً منم سال اول قبول شدم! بله، ببخشید شما جزوه این استادو می نویسید سر کلاس؟ بله؟ می تونم خواهش کنم جزوه رو به من بدید کپی کنم؟ بله! خواهش می کنم ولی الان همراهم نیست! (گوشه جزوه از کیف بیرون زده است) خب کی می تونم ازتون بگیرم؟ اگه یادم باشه فردا میارم، اما شما هم یادآوری کنید، حتما.

 باشه باشه چشم حتما ، فقط شماره تونو اگه می شه بدید تا یه اس ام اس بزنم یادتون نره، - کمی مکث – نگاه تعجب برانگیز- خب آخه آخه ، یادداشت می کنید؟

 

پرده دوم: 8976...0937

         الو سلام

 

پرده سوم: ترم سوم

         و آخرین تماس آنها این گونه تمام شد؛

 گم شو ...

بوق بوق بوق 

 



ارسال در تاريخ پنجشنبه 1388/11/08 توسط حسام بذرافکن

 

مشاور وبلاگ

 

 با سلام خدمت بازدید کنندگان عزیز وبلاگ

 

مشاوره روانشناسی توسط  کارشناس ارشد بالینی

آقای حسن بشیری

ارشد روانشناسی بالینی

فارغ التحصیل از دانشگاه تبریز

 


هزینه مشاوره آنلاین یا تلفنی به صورت زیر محاسبه میشود:

هر جلسه ۴۰ دقیقه مشاوره آنلاین به صورت چت به قیمت ۵۰۰۰ تومان

هر جلسه ۴۰ دقیقه مشاوره تلفنی به قیمت ۱۰۰۰۰ تومان


لطفا هزینه مشاوره را به شماره حساب زیر واریز کنید:

شماره حساب:

۴۳۰۵۵۲۲۳۱۲

بانک تجارت

به نام: حسن بشیری


برای انجام مشاوره در قسمت نظرات به طور اختصاصی پیام خود را ارسال کنید و یا با شماره تلفن

۰۹۳۶۸۱۳۹۰۱۸

تماس بگیرید....


با تشکر

مدیریت وبلاگ



ارسال در تاريخ پنجشنبه 1388/11/01 توسط حسام بذرافکن